2015-12-15

Zakres działania i zadania gminy

Zakres zadań gminy określa ustawa o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (tekst jednolity - DzU Nr 142 poz. 1591 z 2001 r. z późn. zmianami. Rozdział 2 - Do zakresu działania gminy należą wszystkie niezastrzeżone ustawami dla innych podmiotów sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym. Zadaniem gminy jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia powszechnie dostępnych usług. Wypełnianie zadań gminy odbywa się na podstawie przepisów prawa i uchwał rady gminy.
  1. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność(art. 2 ustawy). Zgodnie z art. 6 ustawy o samorządzie gminnym zadania własne gminy obejmują sprawy:
  2. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
  3. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  4. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
  5. lokalnego transportu zbiorowego,
  6. ochrony zdrowia,
  7. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
  8. gminnego budownictwa mieszkaniowego,
  9. edukacji publicznej,
  10. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,
  11. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
  12. targowisk i hal targowych,
  13. zieleni gminnej i zadrzewień,
  14. cmentarzy gminnych,
  15. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
  16. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
  17. polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
  18. wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
  19. promocji gminy,
  20. współpracy z organizacjami pozarządowymi,
  21. współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
 
Ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów (art. 8. 1. ustawy). Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji (art. 8. 2. ustawy). Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego (art. 8. 2a. ustawy).